minadagar

Alla inlägg under december 2011

Av Maria - 25 december 2011 10:47

... är förbi och juldagen har infallit. Efter att ha stressat halva veckan med julklappsköp och ha bakat de traditionella karelska pirogerna;



 

som jag har tagit över och fortsatt gjort efter mormor gick bort. Tyvärr blev de inte lika bra i år men ska prova att göra en omgång till :)

Igår väckte vi lill-skrutt för att han skulle gå upp och titta om tomten hade varit här och ätit upp gröten och lagt paket under granen. Tänk att det hadse han minsann! Vilken chockad liten sötnos som bara stod och stirrade =)

Förra året kom mamma hit och vi åt tomtegröt och skinksmörgås och bestämde att vi skulle göra tradition av det. Det blev bara den gången... Saknade henne otroligt mycket igår. Tillbringade dagen hos min moster och det var jättetrevligt men det kändes hela tiden som att nån fattades. Åkte förbi kyrkogården och tände röda hjärtformade lyktor som lyste så fint  .

Ikväll ska Oliver sova hos min kusin för F och jag är bjudna på kombinerad inflyttnings- och 40-årsfest hos våra vänner. Klantiga som vi är köpte vi en present i fredags, men pga att det tog sån tid med inslagning valde vi att gå en sväng under tiden. Kvart över åtta på kvällen säger F "Shit, vi glömde hämta presenten!!!" Ouuups, butiken öppnar imorrn och festen är ikväll! Bra va?!? Får väl åka och lämna den imorgon....   

Idag är även min och F:s årsdag. Idag är det hela 16 år sedan vi träffades! Tänk vad tiden går fort.

Ha en trevlig juldag gott folk!


//M

Av Maria - 20 december 2011 08:01

Och med vintern kommer snö, och med den kommer.... just det, plogbilen!!! Som jag inte alls gillar lika mycket som snön! Särskilt inte när den kommer 05.15 och kör fram och tillbaks precis utanför ens fönster i ca 25 min.

Igår morse var alltså ingen bra morgon.. Oliver kunde inte somna om så vi gick upp då. Skulle ändå gå till Cissis gamla lägenhet och låsa upp till flyttstädarna men inte förräns åtta. En liten kille blev överlycklig av all snö och ville göra allt nu när det äntligen blev vinter (han anser att det bara är vinter när det finns snö); "bygga" en snögubbe, åka snowracer och göra snöänglar!


              


Vi var ute i över 2 timmar och hade jättekul =) Den eviga diskussionen just nu bland alla är just nu huruvida man välkomnar eller avskyr snön som kommit. För mig är snön väldigt välkommen för hur skulle man annars kunna ha så kul som vi hade igår?!

Igår kom även min kära guddotter hit och som ska bo hos oss tills skolan slutar så den här veckan är jag tvåbarnsmamma =)

Nu dags att klä på Oliver så han kan gå till dagis och busa med sina kompisar i snön!


//M

Av Maria - 18 december 2011 11:21

Har inte skrivit på ett tag igen.. Har haft noll skrivlust eller inspiration. Allt jobbigt kommer och går i vågor och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera saker ibland. Beror nog mycket på att det snart är jul och jag ska "fira" den första på 34 år utan min älskade mamma. Går i affärerna och ser nåt som jag vet att hon hade gillat och som jag köpt i julklapp till henne. Istället får jag köpa ett ljus och sätta på hennes grav... 

Men ALLT är inte bara skit, jag har den härligaste och goaste lilla unge på denna jord. Som hade Lucia på dagis och var den allra sötaste tomtenisse jag sett. DÅ önskade jag att mamma kunde fått vara med...


                                


Alla barn var så söta i sina tomte- och pepparkakskläder som satt och sjöng julsånger. Vi fikade och åt pepparkakor som alla barn själva hade gjort. Så sött så man smälter :)

Eftersom jag inte har nåt jobb längre så får man ju heller inget julbord. Som tur är har jag en snäll pappa som bjöd med mig när han och hans fru skulle gå här i stan på Sundbyholms golfklubb. En jättefin restaurang med mycket god mat men för en gångs skull åt jag lagom mycket. Brukar alltid äta mig spymätt annars :)

Apropå mat så var jag lite deppig igår när flyttlasset med min bästa vän och min kära guddotter gick till Åkersberga. Gjorde två olika sorters julgodis och griljerade skinkan. När allt väl var klart, var jag inte sugen på nåt längre...

Nu du Lina har jag illafall uppdaterat lite ;) Ska klä på hela familjen och ta oss ut i snöyran för att julklappsshoppa lite. Ska bli intressant att se hur vi ska smyga med alla julklappar till Oliver när han är med :/ 

Saker och ting blir ju liiiite mer pyssliga när man inte har nån barnvakt. Men det löser sig sa han som sket i handfatet hehe =)

Ha en bra 4:e advent allihop!


//M

Presentation

Den här bloggen handlar om mig, en rastlös arbetslös småbarnsmamma och vad jag gör (och ibland inte gör) för att få dagarna att gå.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards